Hynek Klimek život a dílo |
Šumavské pohoří není jen prastarými horami, vzniklými před miliony let. Tajemná a nezřídka zádumčivá Šumava, se svými pralesy a drsným podnebím kdysi téměř neprostupná a ještě poměrně nedávno jen velmi řídce osídlená, opředená starými mýty a pověstmi, z nichž značná část pochází z pradávné minulosti, je fenomén.
Nejsou to obyčejné hory. Šumava nemá svého
bájného vládce, obdobu krkonošského Krakonoše, Fabiána z Brd, či Rampušáka a
Kačenky z Orlických hor a jim podobných. Sama je bájným pojmem
a
v každém období roku a každém svém koutě je jiná. Je pohádkou i hororem,
jásavou romancí i tesknou baladou a proto je kouzelná. Je životní láskou těm,
kteří jí porozumí a zamilovat se do ní je snadné.
Pouto mého vztahu k ní bylo od dětských
let stále silnější. Odrazilo se to v mé literární tvorbě
i novinářské
činnosti. Mé spojení k ní se stále
prohlubovalo, až jsem se posléze natrvalo usadil na Javorníku, v jejím
náručí.
V roce 2013 mají v pražském nakladatelství Grada vyjít další tři díly Strašidláře, a to Mezi námi lesními strašidly, Mezi námi vílami a Mezi námi draky. Pro nakladatelství Regia Praha je do edice Neznámé Čechy – České řeky připravovaná Vltava.
Kapitola z knihy „Strašidlář – Mezi námi lesními strašidly“ vydané roku 2013 Nakladatelstvím Grada Praha
O stromových mužíčcích a javorových panenkách
Své
stromy si chrání nejenom čerti ale také stromoví mužíčci. Dbají na stromy,
které si vybrali za svá obydlí. Ty pak brání nejenom před dřevorubci ale i
každým dalším, kdo chce jejich stromu nějak ublížit. Třeba z něj ulomit
větévku anebo vyrýt do jeho kůry monogram, Stromoví mužíčci dokážou hodit
šišku, žalud anebo úlomek větévky takovou silou, že letí jako kulka vystřelená
z pistole. Zaútočit umí také ostrými třískami a štěpinami. Nezřídka míří
na oči.
Není
snadné rozeznat, ve kterém stromě stromoví mužíčci sídlí a tak i hrubiáni, kterým
je příroda lhostejná, by se raději ke všem stromům měli chovat citlivě a
v žádném případě nějakému neškodit. Co kdyby patřil stromovému mužíčkovi?
V okolí
Jičína žijí hlavně duboví mužíčci, v lesích v okolí Brna a stejně tak
na Kleti nad Českým Krumlovem bukoví. V Jeseníkách zejména smrkoví, na
Třeboňsku a Novohradsku boroví. U České Lípy lipoví. Na Šumavě na Javorníku
javoroví a spolu s nimi tam jsou také javorové panenky.
První z nich
pomohl na svět mladý Kelt.
To bylo
tak: Kelti měli své hradiště na sousední hoře, na Popelné. Jeden se vydal na
lov na Javorník. Tam ho však překvapila sněhová vánice. Mladý lovec si vyhledal
úkryt pod kmeny dvou vichřicí vyvrácených stromů. Vánice však trvala dlouho a
tak se začal nudit. Jeho pohled padl na ulomenou silnou větev a napadlo ho, že
by z ní mohl něco vyřezat. Vzpomínal přitom na dívku, do které byl
zamilovaný a pokoušel se dát dřevu její podobu. Než vánice přestala, vyřezal
dřevěnou panenku.
Zálibně
si ji prohlížel. Dílo se mu náramně povedlo. Dřevěná panenka mu připadala
krásná. Po chvíli se ale přestal usmívat a jeho tvář zvážněla.
„Ta
panenka je hezká, ale náš druid nám přece zapověděl zpodobňovat lidi. Mohl by
se do ní nastěhovat démon. Kdo ví, jestli mi nepomohl, když jsem ji vyřezával.
Nikdy předtím jsem přece nic takového nedělal. Nechápu, že jsem to mohl
dokázat. Větev byla ze stromu a ty rostou ze země. A z té, jak druid říká,
pochází nejen dobré a užitečné věci, ale i temné síly,“ mumlal zamyšleně
polohlasitě sám k sobě.
„Co teď
s tebou mám dělat?“ dodal pak s očima upřenýma na panenku.
„Co bys
se mnou dělal? Velice ti děkuji, že jsi mě vytvořil, ale nech mě tady, když mě
nemůžeš vzít s sebou. Dokážu se o sebe postarat,“ odpověděla mu náhle oživlá panenka.
Div že
ji neupustil, jak se vylekal.
„Jak
to, že jsi živá a mluvíš?“ užasl a zároveň se začal bát, zda se nenaplní
varování druida o nečistých silách země a oživlá panenka mu neublíží.
„Mám
v sobě duši stromu, ze kterého pocházela větev, ze které jsi mě vyřezal,“
dostal odpověď.
Oněměle
na ní hleděl. Ještě si v mysli neurovnal, co se stalo a jak je to možné.
„Mám i
jeho paměť. Také ta se přestěhovala do oné větve a nyní do mě. Ta větev byla
jediná, co ze stromu, prastarého javoru, zůstalo, když do něj udeřil a zapálil
ho blesk. Ulomila se padla stranou a tak zůstala ušetřená,“ doplnila.
„A jsi
dobrá nebo zlá?“ odvážil se zeptat na to, co mu nyní ze všeho nejvíce vrtalo
hlavou.
„Nevím,
jestli jsem dobrá, tak jak dobro chápete vy lidé, ale zlá nejsem. Nic špatného
ti nevyvedu. Vždyť jsi mi dal podobu a řekl jsi, že jsem hezká. Jestli se líbím
tobě, budu se líbit i jiným a tak jsem ti vděčná. Proč bych ti tedy měla
škodit?“ odvětila obšírně.
Kelt
panenku uposlechl. Loučil se s n nerad, ale bál se zloby druida a ,
případného trestu, kdyby si panenku nechal a on ji u něj uviděl.
Dřevěná
panenka věděla, že na Javorníku jsou javoroví mužíčci. Uvázlo to v paměti
stromu, ze kterého pocházela, když o tom kdosi v jeho blízkosti vyprávěl.
Vydala se je hledat a na jednoho narazila na úbočí hory v místě, kde je
dnes Rohanov.
Zdejší
javorový mužíček žádnou javorovou panenku předtím ještě nikdy neviděl, dokonce
ani neslyšel, že by nějaké existovaly. Tahle první, kterou kdy spatřil, byla
navíc velice krásná. S radostí ji vzal k sobě. Pořídil jí šaty a
začali žít jako manželé. Založili pokolení, ve kterém se vedle javorových
mužíčků rodí i javorové panenky.